Zabawy logorytmiczne - usprawniające narząd mowy

,,Zabawy logorytmiczne - usprawniające narząd mowy"

Logorytmika jest jedną z metod stosowaną w logopedii, opartą na muzyce i tekstach słownych, połączoną z ruchami całego ciała. Taka forma syntezy rytmiki i terapii logopedycznej; ma na celu oddziaływać na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową osób, które uczęszczają na zajęcia. Dzieci poprzez naśladowanie uczą się sprawnie wykonywać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne i słuchowe w celu nabywania nawyków artykulacyjnych oraz ruchowych dla doskonalenia koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.

Zabawy muzyczne z elementami gimnastyki są doskonałym sposobem wspomagania rozwoju dzieci. Zabawy te  mają dobroczynny wpływ na harmonię i płynność ruchów, koordynację, pamięć, uwagę i emocje - dziecko angażuje wszystkie zmysły. Celem zabaw jest także kształtowanie wrażliwości na muzykę, rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu. Zabawy muzyczno-ruchowe, kształtując ruchy całego ciała, pośrednio wpływają na usprawnienie narządów mowy, a zatem wpływają na jej jakość.

Należy pamiętać, aby każdą zabawę zaprezentować dziecku, bawiąc się wraz z nim.

 Przykłady zabaw logorytmicznych:

,, Taniec "

Włącz dziecku dowolną muzykę, dziecko słuchając muzyki, porusza się rytmicznie w dowolny sposób.

,, Kotek "

Dziecko chodzi wolno na ,,czworaka'' w różnych kierunkach w tempie wyklaskiwanego tempa w dłonie. Na głośne klaśnięcie w dłonie reaguje wyprostowaniem nóg i wysokim uniesieniem bioder (tzw. Koci grzbiet). Ciche klaśnięcie w dłonie to powrót do pozycji ,,na czworakach'', aż do położenia się płasko na podłodze przy bardzo cichym klaśnięciu w dłonie.

,, Wiatraczki "

Dziecko stojąc w lekkim rozkroku, wykonuje krążenie ramionami (w przód lub w tył) na przemian wolno i szybko.

,, Dobosz "

Dziecko siedzi na podłodze z ugiętymi nogami i wystukuje stopami rytm, wydobywający się z dzwoneczków.

,, Wyliczanka SOS"

 Dzieci wystukują rytm mówienia w bębenek.

Wpadła bomba do piwnicy, 

Napisała na tablicy:

SOS grzeczny pies !

,, Robię to, co mówię"

Dziecko porusza się zgodnie z tekstem wypowiadanym przez nas.

Zrób do przodu cztery kroki,

I rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa,

Ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

Przysiad i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

By koledze otrzeć łzy.

Klaśnij w ręce razy pięć,

Na klaskanie też masz chęć.

Teraz obróć się dookoła,

I hurraaa! Zawołaj.

 ,, Mały piesek"

Dzieci powtarzają rymowankę i ilustrują ją ruchem, przyjmując pozycję na czworaka.

Mały piesek kręci głową

I rozgląda się wkoło. /dzieci: kręcą głową w różnych kierunkach

Macha najpierw prawą łapką,

Bo ma dziś ochotę na to. /dz: swobodnie wymachują prawą nogą

Teraz mach łapą lewą /dz: wymachują lewą nogą

I obchodzi wielkie drzewo. /dz: maszerują w koło

Wciąż ogonkiem wymachuje, /dz: poruszają biodrami

Pięknem świata się dziwuje. /dz: wykonują siad klęczny, kołyszą głową objętą rękami.

,, Wyliczanka dzieci angielskich "

Rytmiczne powtarzanie z jednoczesnym klaskaniem w swoje dłonie, a następnie naprzemiennie w dłonie partnera z pary.

Robin - Bobin - duży brzuch,

Zjadł na obiad tysiąc much,

Potem krowę, potem byka,

I pastucha i rzeźnika,

Policjanta z dużym gwizdkiem, 

Młyn i kuźnię z paleniskiem,

A na deser worek soli

I zawołał: ,,Brzuch mnie boli!". 

Każda z tych zabaw jest chętnie wykonywana przez dziecko, gdyż są one proste i dają dziecku dużo radości, ruchu i frajdy z ich wykonania. Jednocześnie dziecko doskonali koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową.

 

                                                                                                Opracowała:

                                                                                            Agata Mikołajczyk

Bibliografia:

1. K.Szłapa, I.Tomasik, S. Wrzesiński ,,Krok po kroku jak rozwijać mowę dziecka",Gdańsk 2018, wyd.Harmonia
2. K.Datkun-Czerniak ,,Wiersze,rymowanki,wyliczanki" 
3. N.Usenko,D.Wawiłow ,,Stare i nowe wyliczanki Tere-fere kuku"
4. ,,Nowe Nasze przedszkole"-przewodnik metodyczny
5. https://cdn.pixabay.com/photo/2015/06/23/09/13/music-818459__340.jpg

Komentarze

  1. Ekstra zabawy! Na pewno wykorzystam

    OdpowiedzUsuń
  2. Zabawy logorytmiczne często stosuję w pracy w przedszkolu. Dzieci je uwielbiają. Zabawy te fantastycznie wspierają rozwój mowy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Zabawy dźwiękonaśladowcze

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych