Gra dydaktyczna dla dzieci w wieku 5-6 lat, które mają problem z wymową i tworzeniem słów, zdań.

„Mówimy razem”

Przedstawiam grę dydaktyczną dla dzieci w wieku 5-6 lat, które mogą mieć problem z wymową i tworzeniem słów oraz zdań. 
Gra ma na celu rozwijanie wiedzy zdobytej podczas rozmów z rodzicami, przyjaciółmi, nauczycielami lub opiekunami.

Materiały i środki dydaktyczne:


- kartki z nazwami zwierząt i czasownikami (przestawione są na załączonych obrazkach),
- keyboard z wgranymi odgłosami zwierząt;
- jeżeli nie posiadamy instrumentu, korzystamy z komputera z głośnikami, odtwarzając dźwięki ze strony  http://odgłosy.pl/,
- kartki, kredki, flamastry;
- maskotki "zwierzęta".

                                                               Przebieg zajęć

Gra przeznaczona jest dla grupy 5-9 osobowej lub dla jednego dziecka z opiekunem.

Przed dzieckiem lub grupą dzieci układamy kartki ze zwierzętami i pytamy:

- Co to jest? Jakie to zwierzę?
Dzieci odpowiadają:
-To jest....Np. „PIES”,
- Dobrze bardzo dobrze! 
Po czym pytamy dalej:
- A co jest na tym obrazku?
- A to jest....Np.„KROWA”
- Świetnie!

Dalej wymieniamy wszystkie nazwy zwierząt i włączamy na keyboardzie odgłosy zwierząt:
Jeżeli nie posiadamy instrumentu to wybieramy na stronie→ http://odgłosy.pl/
Dzieci poznają, jak brzmią poszczególne zwierzęta i uczą się rozróżniać ich odgłosy.

Następnie włączamy jakiś odgłos i prosimy, aby dziecko wskazało obrazek ze zwierzęciem jakie usłyszało. Jeśli wskazało prawidłowo, wymawiamy wspólnie nazwę tego zwierzęcia, możemy je też przeliterować, wskazując gdzie jest jaka literka. 
(Pamiętajmy, że spółgłoski wymawiamy krótko, bez „y” na końcu – np. litery K, R, W nie mogą brzmieć Ky, Ry, Wy. Dziecko spytane jak ryczy lew, może nam zamiast rrrrrrrr!, odpowiedzieć ryyyyyy! :) ). Możemy też wspólnie spróbować naśladować usłyszany odgłos.

Na zakończenie gry pytamy dzieci:

- Jak robi....„KROWA”?
- „KROWA” ....
Prosimy dziecko aby dopasowało czasownik z kartek, pomagając i nakierowując, jeżeli nie zna jakiegoś czasownika.
- A teraz powiedzmy słowa razem: „JAK ROBI KROWA?”
- „KROWA MUCZY” – Muuu... (odgłos).

Powtarzamy kilka razy. Dzieci uczą się budować proste zdania.

1. Jeżeli dzieci pierwszy raz słyszą o niektórych zwierzętach, powtarzamy kilka
razy: to jest ... , to zwierzątko nazywa się ..., pokazując mu zabawkę – jest ona przyjemna w dotyku i miła dla oka dziecka, dlatego będzie mu ją łatwiej zapamiętać.
2. Jeżeli dziecko nie rozumie, czym jest czasownik, podajemy mu przykład:


1. Ja idę, i pokazujemy, co my robimy.
2. Ja śpiewam, śpiewamy i pokazujemy jak.
3. Co ja robię: to jest czasownik.





















Polecam autorskie kartki dydaktyczne własnego stworzenia!

Opublikowala-Alla Shcheholeva

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zabawy logorytmiczne - usprawniające narząd mowy

Zabawy dźwiękonaśladowcze

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych