Gra dydaktyczna dla dzieci w wieku 5-6 lat, które mają problem z wymową i tworzeniem słów, zdań.
„Mówimy razem”
Przedstawiam grę dydaktyczną dla dzieci w wieku 5-6 lat, które
mogą mieć problem z wymową i tworzeniem słów oraz zdań.
Gra ma na celu rozwijanie
wiedzy zdobytej podczas rozmów z rodzicami, przyjaciółmi, nauczycielami lub
opiekunami.
Materiały i środki dydaktyczne:
- kartki z nazwami zwierząt i
czasownikami (przestawione są na załączonych obrazkach),
- keyboard z wgranymi
odgłosami zwierząt;
- jeżeli nie posiadamy instrumentu, korzystamy z komputera z głośnikami,
odtwarzając dźwięki ze strony http://odgłosy.pl/,
- kartki, kredki, flamastry;
- maskotki "zwierzęta".
Przebieg zajęć
Gra przeznaczona jest dla grupy 5-9 osobowej lub dla jednego dziecka z opiekunem.
Przed dzieckiem lub grupą
dzieci układamy kartki ze zwierzętami i pytamy:
- Co to jest? Jakie to
zwierzę?
Dzieci
odpowiadają:
-To jest....Np. „PIES”,
- Dobrze bardzo dobrze!
Po czym pytamy dalej:
- A co jest na tym obrazku?
- A to jest....Np.„KROWA”
- Świetnie!
Dalej wymieniamy wszystkie nazwy zwierząt i włączamy na keyboardzie odgłosy zwierząt:
Jeżeli nie posiadamy instrumentu
to wybieramy na stronie→ http://odgłosy.pl/
Dzieci poznają, jak brzmią
poszczególne zwierzęta i uczą się rozróżniać ich odgłosy.
Następnie włączamy jakiś
odgłos i prosimy, aby dziecko wskazało obrazek ze zwierzęciem jakie usłyszało. Jeśli
wskazało prawidłowo, wymawiamy wspólnie nazwę tego zwierzęcia, możemy je też
przeliterować, wskazując gdzie jest jaka literka.
(Pamiętajmy, że spółgłoski
wymawiamy krótko, bez „y” na końcu – np. litery K, R, W nie mogą brzmieć Ky,
Ry, Wy. Dziecko spytane jak ryczy lew,
może nam zamiast rrrrrrrr!, odpowiedzieć
ryyyyyy! :) ). Możemy też wspólnie
spróbować naśladować usłyszany odgłos.
Na zakończenie gry pytamy
dzieci:
- Jak robi....„KROWA”?
- „KROWA” ....
Prosimy dziecko aby dopasowało
czasownik z kartek, pomagając i nakierowując, jeżeli nie zna jakiegoś
czasownika.
- A teraz powiedzmy słowa
razem: „JAK ROBI KROWA?”
- „KROWA MUCZY” – Muuu... (odgłos).
Powtarzamy
kilka razy. Dzieci uczą się budować proste zdania.
1. Jeżeli
dzieci pierwszy raz słyszą o niektórych zwierzętach, powtarzamy kilka
razy: to jest ... , to zwierzątko nazywa się ..., pokazując mu zabawkę – jest ona przyjemna w dotyku i miła dla oka dziecka,
dlatego będzie mu ją łatwiej zapamiętać.
2. Jeżeli dziecko nie
rozumie, czym jest czasownik, podajemy mu przykład:
1. Ja idę, i pokazujemy, co
my robimy.
2. Ja śpiewam, śpiewamy i
pokazujemy jak.
3. Co ja robię: to jest
czasownik.
Materiały i środki dydaktyczne:
Po czym pytamy dalej:
(Pamiętajmy, że spółgłoski wymawiamy krótko, bez „y” na końcu – np. litery K, R, W nie mogą brzmieć Ky, Ry, Wy. Dziecko spytane jak ryczy lew, może nam zamiast rrrrrrrr!, odpowiedzieć ryyyyyy! :) ). Możemy też wspólnie spróbować naśladować usłyszany odgłos.
Polecam autorskie kartki dydaktyczne własnego stworzenia!
Opublikowala-Alla Shcheholeva
Komentarze
Prześlij komentarz